معرفی 26 جاذبه دیدنی یونان با عکس و آدرس


معرفی 26 جاذبه دیدنی یونان با عکس و آدرس
فهرست مطالب
  1. 1ـ آتن
  2. 2ـ سانتورینی
  3. 3ـ تینوس
  4. 4ـ ناکسوس
  5. 5ـ کورفو
  6. 6ـ رودس
  7. 7ـ کالاماتا
  8. 8ـ میکونوس
  9. 9ـ پاروس
  10. 10ـ آندروس
  11. 11ـ پلوپونز
  12. 12ـ موکنای
  13. 13ـ اپیداروس
  14. 14. مونمواسیا
  15. 15. میسترس
  16. 16ـ المپیا
  17. 17ـ دلفی
  18. 18ـ متئورا
  19. 19ـ تسالونیکی
  20. 20ـ شبه‌جزیره هالکیدیکی و کوه آتوس
  21. 21ـ جزایر ایونی
  22. 22ـ کرت
  23. 23ـ دره ویکوس
  24. 24ـ ائوبویا
  25. 25ـ اسپورادس
  26. 26ـ جزایر اژه شمالی
  27. سخن آخر
  28. پرسش‌های پرتکرار

یونان کشوری بی‌نظیر و فوق‌العاده است، همواره این‌طور بوده است و تا ابد همین‌گونه باقی خواهد ماند. حتی اگر این واقعیت را که یونان «مهد فرهنگ غرب» است، کنار بگذاریم، باز هم یونان مملو از شهرهای نمادین شگفت‌انگیز، معماری خیره‌کننده و جزیره‌های بی‌نظیر است. اگر ویزای شما صادر شده است و آماده‌ سفر به یونان هستید باید بدانید یونان جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی زیادی دارد. در این مقاله، جاذبه‌های دیدنی یونان را به شما معرفی می‌کنیم و امیدواریم سفر خاطره انگیزی به یونان داشته باشید.

1ـ آتن

1ـ آتن

آتن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان همواره گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. چون این شهر مدرن سرشار از یادمان‌های باستانی بنا شده است، علاقه‌مندان به حال و هوای شهری نیز همانند عاشقان تاریخ و  اسطوره‌شناسی از گردش در آتن لذت خواهند برد.

جاده‌های مملو از ترافیک سنگین کوچه‌های سنگفرش با رستوران‌ها و کافه‌های آکنده از عطر گل کاغذی را می‌پوشانند. گالری‌های  پیشرفته درون بناهای نئوکلاسیک پررونق‌ هستند و جلوه‌گری می‌کنند. ساده‌ترین ورودی به سینمای سربازی منتهی می‌شود که نوشیدنی اوزو را زیر آسمان پرستاره شب سرو می‌کند. می‌چرخید و در راه دیگری گام می‌گذارید، شاید کاخ پارتنون چشمک‌زن را ببینید که در مقابل‌ شما قد برافراشته است. آتن قلب جهان‌شهری یونان و تمام فرهنگ غربی است. حداقل یک بار در عمرتان باید به آتن سفر کنید.

ده نقطه از بهترین جاهای دیدنی آتن عبارت است از:

  • آکروپولیس: آکروپولیس جاذبه گردشگری باستانی نمادین و مهم آتن است که پربازدیدترین مکان شهر نیز به شمار می‌آید. در آکروپولیس می‌توانید زبان به تحسین پارتنون، بزرگ‌ترین معبد دوریک یونان باز کنید. پارتنون برای ادای احترام به آتنا ایزدبانوی پارتنون و حامی و محافظ شهر ساخته شد.
  • موزه آکروپولیس: یکی از تماشایی‌ترین مکان‌هایی است که برای شناخت تاریخ آکروپولیس باید آن را ببینید. گنجینه‌هایی که در موزه آکروپولیس نگهداری می‌شوند، تحسین‌برانگیز هستند.
  • آگورای باستانی: مرکز سیاسی، اجتماعی و اجرایی آتن باستان
  • موزه ملی باستان‌شناسی و مجموعه آثار باستانی یونانی از دوران نوسنگی و کلاسیک.
  • ورزشگاه پاناتینایکو در قرن چهارم ساخته شد و در سال 1895 بازسازی شد تا پذیرای نخستین بازی‌های المپیک مدرن باشد.
  • باغ ملی، بزرگ‌ترین پارک عمومی آتن: این پارک بسیار آرامش‌بخش و مفرح است.
  • میدان سینتاگما، خانه مجلس: مراسم تغییر گارد را می‌توانید هر ساعت در میدان سینتاگما ببینید.
  • محله موناستیراکی: این محله به خاطر یک‌شنبه‌ بازار و سوغات‎ سراهای فراوانش مشهور است.
  • کوه لیکابتوس: می‌توانید تا قله پیاده بروید یا با تله‌کابین بالا بروید تا منظره‌ای مسحورکننده از آتن و آکروپولیس را از فراز قله ببینید.
  • خیابان ارمو برای عاشقان خرید.

2ـ سانتورینی

سانتورینی یکی از جزیره‌های سیکلادس‌ در دریای اژه است؛ گویی مناظر و جاهای دیدنی سانتورینی هنر دست خدایان یونانی است. روستاهای سفیدشده با دوغاب آهک بر تارک جزیره جای دارند و بر ساحل باشکوه مشرف‌ هستند. تاکستان‌های روستایی، بخش عظیمی از جزیره را اشغال می‌کنند و ساحل‌ها به رنگ سیاه، سرخ و بی‌نظیر  هستند. مکان‌های دیدنی بی‌شماری برای گردشگران، عاشقان غذا و خوره‌های فرهنگ وجود دارند که از سایت‌های باستان‌شناسی تا پاتوق‌های شنا گسترده است و غذا و نوشیدنی محشری را در اختیار گردشگران می‌گذارند. به ما اعتماد کنید؛ سانتورینی در واقعیت حتی از عکس‌هایش هم زیباتر است.

3ـ تینوس

تینوس جواهر دیگری در مجمع‌الجزایر سیکلادس است که به داشتن بناهای با نمای مرمری شهره است و محبوبیت منظره‌های غذایی در حال شکوفایی‌اش رو به افزایش است. برای رفتن به جزیره تینوس باید با هواپیما به میکونوس پرواز کنید و از آنجا قایق کرایه کنید. اما مطمئن باشید که از سفر به تینوس پشیمان نمی‌شوید زیرا تعدادی از بهترین شراب‌های یونان در تینوس تولید می‌شوند و سرآشپزانی از سراسر اروپا رستوران‌هایی را در دامنه‌های آکنده از عطر مریم گلی افتتاح کرده‌اند. البته اکثر رستوران‌ها در شهر اصلی کورا قرار دارند.

4ـ ناکسوس

ناکسوس

ناکسوس بزرگترین جزیره سیکلادس و یکی از کشف‌ناشده‌ترین مکان‌های دیدنی یونان است؛ بنابراین در ناکسوس باید انتظار ساحل‌های شنی متروک و حال و هوایی آرام و بی‌سروصدا داشته باشید که باعث می‌شود احساس کنید فرسنگ‌ها با فشار زندگی روزمره فاصله دارید. این فضای بسیار کوچک مملو از تنوعی بی‌نظیر است؛ از یک طرف می‌توانید به دل خطر بزنید و تا روستاهای کوهستانی سربه‌فلک کشیده بالا بروید یا روی زنجیره بی‌پایان ساحل‌های شنی نرم، به دور از جمعیت پرهیاهوی گردشگران دمی بیاسایید.

5ـ کورفو

کورفو

شهر کورفو یکی از میراث‌های جهانی یونسکو است. کورفو در طول تاریخ دیرینه‌اش به اشغال ونیزی‌ها، فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها درآمده است. حضور اشغالگران موجب شده است در کورفو شاهد ترکیب بسیار جذابی از سبک‌های معماری باشیم، همین تنوع کورفور را منحصربفرد ساخته است. اگر به این جزیره شاداب و باشکوه سفر کنید که زمانی زیستگاه خانواده دورل بوده است، روستاهای ایتالیایی، کاخ‌های باشکوه و ساحل‌های رمانتیک را در فهرست بازدید خواهید داشت. از آنجا که مهاجمان گوناگون در طول تاریخ میراث خود را در کورفو به جای گذاشته‌اند، کورفو مکانی است که در آنجا می‌توانید نوشیدنی غیرالکلی زنجبیلی‌تان را با سالاد یونانی نوش جان کنید، در خیابان‌های مملو از معماری بیزانسی و ونیزی قدم بزنید و در صومعه‌های قرون وسطایی تماشایی پالئوکاستریتازا (Paleokastritasa) با راهب‌های مدرن آشنا شوید. پس از آن، می‌توانید مستقیم در دریای ایونی شیرجه بزنید که رنگ آبی فیروزه‌ای آن خیره‌کننده و بی‌نظیر است.

برای رسیدن به لیستون، گردشگاه پیاده‌راهی با گذرگاه‌های طاقدار فراوان، چاره‌ای جز پیاده‌روی ندارید. گشت و گذار در کاخ آکیلیون را نیز فراموش نکنید، این کاخ برای امپراتریس اتریش، سی‌سی ساخته شد. نهرهای زیبایی در سراسر جزیره وجود دارند. تفرج در ساحل مشهور گلیفادا یا نهرهای خلیج غربی در نزدیکی پالئوکاستریتازا را از یاد نبرید.

6ـ رودس

6ـ رودس

رودس در گذشته، گذشته‌های خیلی خیلی دور، خانه کلوسوس یکی از عجایب هفت‌گانه جهان بود. اگرچه زلزله این تندیس کهن را در سال 226 پیش از میلاد خراب کرد، شهر قدیمی جزیره که در طبقه میراث‌های جهانی یونسکو قرار دارد، هنوز غرق در افسون و تاریخ است. رودس به لطف مجموعه مهمان‌خانه‌های قرون وسطایی خیره‌کننده درهم‌برهم و خانه‌های شوالیه‌های قرن چهاردهمی که تا به امروز سرپا هستند، همچنان مسحورکننده و غنی از تاریخ است. وقتی از رودس بیرون بروید، روستاهای کوهستانی و شهرهای بر فراز صخره‌ها را می‌بینید که به اندازه مکان‌های افسانه‌های پریان جادویی است. از آنجا که فروشگاه‌های شیک، رستوران‌های آراسته و بارهای پرشور به وفور در رودس وجود دارند، مطمئن باشید که از جادوی مدرن هم بی‌نصیب نخواهید ماند.

رودس، بزرگترین جزیره دودکانس است که به دلیل دره‌های چوبی و ساحل‌های شنی طولانی‌اش شهرت جهانی دارد. هنگام سفر به رودس حتماً از دو جای دیدنی بازدید کنید: شهر قدیمی رودس با قلعه و استحکامات و روستای دوست‌داشتنی لیندوس. بالا رفتن از آکروپولیس لیندوس را فراموش نکنید تا بر فراز آن از دیدن منظره شگفت‌انگیز خلیج لذت ببرید.

در رودس تعداد فراوانی پاتوق در کنار دریا وجود دارند، این پاتوق‌ها و مکان‌های دیدنی، رودس را به مقصد گردشگری بسیار محبوبی برای یک اقامت همه‌ چیز‌ تمام تبدیل می‌کند.

7ـ کالاماتا

کالاماتا

ویرانه‌های باستانی مسنیا و ساحل چشم‌نواز تالاب ناوارینو در شهر کالاماتا در پلوپونز جای دارند؛ همچنین زیتون‌های بسیار معروفی که احتمالاً آن را از نامش می‌شناسید، نیز در کالاماتا پرورش داده می‌شوند. تعداد گردشگرانی که در این بخش‌های یونان به ماجراجویی می‌پردازند، انگشت‌شمار هستند؛ خلوت بودن کالاماتا خبر فوق‌العاده‌ای برای شماست. برای گشت و گذار در ناحیه‌ای گسترده‌تر در آنت فارم، خانه رعیتی زیبای بیرون شهر، مستقر شوید؛ می‌توانید در یکی از ده خانه درختی جای گرفته و در میان درختان زیتون اقامت کنید.

8ـ میکونوس

9ـ میکونوس

میکونوس ملقب به «ایبیزای یونان»، جایی است که نام دی‌جی‌های مشهور جهان را بر سردر سوپرکلاب‌ها می‌بینید و گروه‌های بین‌المللی ثروتمند سوار بر یات‌ها و جت‌های خصوصی با هم گرم می‌گیرند. اما این جزیره سیکلادس فقط برای ثروتمندان نیست: هتل‌های دوست‌داشتنی، رستوران‌ها با غذاهای لذیذ و با قیمت معقول در گوشه‌های دنجی نیز در میکونوس وجود دارند که هنوز صنعت گردشگری آنها را تسخیر نکرده است.

9ـ پاروس

پاروس

پاروس جزیره دیگری در سیکلادس است که منظره‌های خیره‌کننده، دره‌های حاصل‌خیز و تپه‌های ناهموار دارد. صومعه‌ها، ویرانه‌های قرون وسطایی، روستاهای دیدنی و دریایی به رنگ آبی لاجوردی را در پاروس خواهید دید.

می‌گویند که پاروس مانند میکونوس از بیست سال قبل پابرجا است، پاروس همان جو میکونوس را دارد، بدون آن که جمعیت پرهیاهو و برچسب‌های قیمت سرسام‌آور کلافه‌تان کند. به‌علاوه کارهای بسیار زیادی می‌توانید در پاروس برای سرگرم شدن انجام بدهید. پاروس یکی از بهترین مکان‌های دیدنی یونان است.

10ـ آندروس

آندروس

آندروس، شمالی‌ترین جزیره سیکلادس است که سنت دریایی دیرینه‌ای دارد. ساحل‌های شنی، خط ساحل صخره‌ای، چشمه‌ها، تپه‌ها و دشت‌های سرسبز سفرتان به آندروس را فراموش‌نشدنی خواهد کرد.

کورا، به معنای «روستای اصلی» پایتخت جزیره آندروس است که زادگاه بسیاری از کشتی‌داران و کاپیتان‌های مشهور یونانی است. ترکیب بی‌نظیر خانه‌های به سبک قرون وسطایی، نئوکلاسیک و جزیره‌ای آندروس را به یکی از جاهای دیدنی یونان تبدیل می‌کند. از پلکان‌های داخل روستا پایین بروید، دور میدان عمومی و خیابان‌های تنگش بچرخید، از کلیساها و موزه‌های شگفت‌انگیز بازدید کنید و در فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های زیبا کمی استراحت کنید. بازدید از قلعه فرانکیش را فراموش نکنید؛ این قلعه که قدمت آن به قرن سیزدهم برمی‌گردد، در جزیره کوچکی در جزیره اصلی قرار دارد و با پل سنگی طاقداری به جزیره متصل می‌شود.

11ـ پلوپونز

پلوپونز

شبه‌جزیره پلوپونز در غرب آتن مملو از مکان‌های تاریخی و بقایای باستان‌شناسی است. تمدن‌های بسیاری در گذر قرن‌ها در پلوپونز مستقر شده‌ و چشم‌اندازی را شکل داده‌اند که ارزش دیدن را دارند.

از بهترین مقصدهای گردشگری پلوپونز می‌توان به جاهای دیدنی زیر اشاره کرد:

  • کانال کورینس: این کانال شش کیلومتری که انسان آن را در میان سنگ‌ها حفر کرده است، دریای ایونی را به دریای اژه متصل می‌کند. با گذر از کانال کورینس دیگر نیازی نیست 400 کیلومتر را روی دریا با قایق سفر کنید. کانال کورینس پلوپونز را از یونان قاره‌ای جدا می‌کند. گرفتن عکس‌های یادگاری را در مکان‌های دیدنی فراموش نکنید.
  • جاده نمه‌آ واین (Nemea Wine): این جاده در جنوب کورینس قرار دارد و تعدادی از بهترین شراب‌های قرمز یونان را تولید می‌کند.
  • نافپلیو: سه قلعه نظامی مشرف بر شهر ساحلی زیبای نافپلیو است. بازدید از دژ پالامدا را فراموش نکنید، پالامدا دژی بزرگ و مستحکم است که روی تپه بالای شهر قرار دارد. منظره نافپلیو و دریا شگفت‌انگیز است و بدون شک یکی از دیدنی‌ترین شگفتی‌ها را در سفرتان به یونان رقم خواهد زد.
  • تنگه ورایکوس: بهترین و چشم‌نوازترین راه برای کاوش در تنگه راه‌آهن چنگک‌داری است که هر روز در مسیر بین دایکوپتو و کالاوریتا در حرکت است.
  • شبه‌جزیره مانی: ناحیه وحشی روستایی و آرامی که هنوز گردشگری انبوه به آن راه نیافته است. هنگام رانندگی در جاده‌ها از مناظر دیدنی لذت خواهید برد.
  • جزیره الافونیسوس: در جنوبی‌ترین نقطه پلوپونز یکی از زیباترین ساحل‌های یونان، یعنی ساحل سیموس را خواهید دید.
  • موکنای
  • اپیداروس
  • مونمواسیا
  • میسترس و المپیا

در ادامه، بیشتر درباره مکان‌های دیدنی موکنای و المپیا توضیح خواهیم داد.

12ـ موکنای

موکنای

موکنای یکی از قدیمی‌ترین میراث‌های جهانی یونسکو در یونان است. این شهر کهن که بر فراز تپه بنا شده است، به دلیل آن که زادگاه قهرمان افسانه‌ای جنگ تروا، آگاممنون است، شهرت جهانی دارد. آگاممنون یکی از قدرتمندترین پادشاهان یونان باستان به شمار می‌آمد.

دیواره‌های سنگی مستحکمی گرداگرد شهر، کاخ سلطنتی و سنگ قبرهایی را فراگرفته است که در آنها مبلمان تشییع جنازه و مصنوعات طلایی یافت شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تمدن موکنایی و این دوره حساس از تاریخ یونان از موزه باستان‌شناسی موکنای دیدن کنید.

13ـ اپیداروس

اپیداروس

اپیداروس در کنار موکنای یکی از دو مکان باستان‌شناسی مهم پلوپونز و ناحیه آرگولید است. تماشاخانه باستانی اپیداروس یکی از مکان‌های دیدنی آن است که شهرت جهانی دارد. این بنا که در قرن چهارم قبل از میلاد ساخته شده، به خوبی نگهداری شده است و ظرفیت 14000 تن را دارد.

تماشاخانه اپیداروس به دلیل خاصیت آکوستیک بی‌نظیری که دارد، هنوز هم محل اجرای نمایش‌های یونانی قدیمی در زمان فستیوال اپیداروس است. این فستیوال در ماه‌های ژوئیه و اوت برگزار می‌شود.

همچنین در منطقه حفاظت‌شده معبدی وقف رب‌النوع پزشکی آسکلپیوس، یک بنای مدور به نام تولوس، یک ورزشگاه و یک موزه باستان‌شناسی کوچک وجود دارند. چند مجسمه کشف‌شده در این منطقه و ناحیه پیرامونش در موزه به نمایش گذاشته شده است.

14. مونمواسیا

مونمواسیا

این شهر مستحکم در جنوب پلوپونز، در ساحل شرقی لاکونیا قرار دارد. مونمواسیا موقعیتی غیرعادی بر فراز صخره‌ای عظیم دارد و فقط با جاده‌ای کوچک به خشکی متصل می‌شود.

جاده مونمواسیا واقعاً منحصربفرد است، چون تا زمانی‌ که به روستا نرسیده باشید، روستا کاملاً در پس صخره پنهان است. فقط وقتی از دیواره این شهر قرون وسطایی عبور کنید، خانه‌ها نمایان می‌شوند. از دروازه اصلی بگذرید و وارد شهر قرون وسطایی شوید تا گشت و گذارتان را در روستا شروع کنید. بدون شک از قدم زدن در کوچه‌های سنگفرش‌ شده پایین شهر لذت خواهید برد: این کوچه‌ها بسیار آرام و دوست‌داشتنی‌اند و فروشگاه‌ها و رستوران‌های بسیاری در آنها وجود دارند. با قدم زدن در خیابان اصلی به میدان مرکزی می‌رسید که چشم‌انداز زیبایی از دریا را مقابل دیدگانتان به نمایش می‌گذارد. حتماً از دژ و بخش فوقانی شهر بالا بروید. منظره‌ای که از بالای صخره‌ها از شهر و دریا می‌بینید، نفس‌گیر است.

15. میسترس

میسترس

غیرممکن است درباره بهترین مکان‌های دیدنی یونان حرف زده شود و نامی از میسترس به میان نیاید. میسترس یکی از مکان‌هایی است که سفرتان به یونان را به‌یادماندنی می‌کند. میسترس در فاصله 10 کیلومتری اسپارتا بر روی دامنه کوه تایژتوس قرار دارد. میسترس بدون شک یکی از زیباترین مکان‌های باستان‌شناسی پلوپونز به شمار می‌آید. این شهر یکی از پایتخت‌های امپراتوری بیزانس و یک شهر فرهنگی مهم بود. میسترس تاریخ پرفراز و نشیبی دارد و مدت‌ها در حال ویرانی شدید رها شده بود. امروزه پس از بازسازی تأثیرگذاری که هنوز هم در حال انجام است، این میراث جهانی یونسکو به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های یونان تبدیل شده است. در میسترس می‌توانید از تماشای دژ، قلعه، کلیساها و صومعه‌های فراوان در محیطی زیبا لذت ببرید.

16ـ المپیا

المپیا

مکان باستان‌شناسی المپیا نیز در پلوپونز قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری یونان است که حتماً باید از آن دیدن کنید. المپیا در جهان به عنوان مهد بازی‌های المپیک باستانی شناخته می‌شود. قبل از آن که المپیک باستانی ممنوع شود، بازی‌ها از سال 776 پیش از میلاد تا سال 393 پس از میلاد هر چهار سال یک بار در المپیا برگزار می‌شد. امروزه، مراسم روشن کردن مشعل المپیک پیش از افتتاحیه بازی‌های المپیک مدرن در المپیا برگزار می‌شود.

ویرانه‌های معبدی که به زئوس و هرا، خدایان یونانی تعلق دارند، یکی از جاهای دیدنی المپیاست. همچنین امکانات ورزشی مانند استادیوم و باشگاه ورزشی در این مکان باستانی وجود دارند. برای این که بتوانید شکل واقعی یادمان‌ها را در ذهن مجسم کنید، باید قوه تخیل بسیار قوی داشته باشید، البته خوشبختانه تابلوهای فراوانی با توضیحات لازم در محوطه نصب شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره المپیا، حتماً از موزه باستان‌شناسی المپیا دیدن کنید.

17ـ دلفی

دلفی

قصد سفر به یونان را دارید و به تاریخ باستان علاقه‌مندید؟ اگر این‌طور است، بازدید از مکان باستان‌شناسی دلفی را فراموش نکنید. دلفی در یونان باستان مرکز جهان پنداشته می‌شد و به همین دلیل بسیار مهم بود. دلفی به این دلیل بسیار مشهور بود که تصور می‌شد اوراکل دلفی که پیتیا نیز گفته می‌شد، فرامین آپولو را از این مکان از خدایان به انسان‌ها منتقل می‌کرد.

ابلاغ وحی کردن‌های پیتیا به مدت بیش از شش قرن عامل شکل‌دهنده تاریخ یونان بود؛ شهروندان و پادشاهان از سراسر کشور برای یافتن پاسخ سؤالاتشان به دلفی می‌آمدند. دلفی که یکی از میراث‌های جهانی یونسکو است، بر فراز کوه پارناسوس قرار دارد که زیبایی طبیعی و چشمگیر بقایای تاریخی را دوچندان می‌کند. منظره دره و دریا حیرت‌آور است.

اگر به این ناحیه باستانی سفر کردید، معبد آپولو را که محل وحی شدن به پیتیا بود، فراموش نکنید. تماشاخانه و استادیومی که میزبان بازی‌های پیتیک بود، نیز از جاهای دیدنی دلفی است.

با پرداخت ورودیه می‌توانید از موزه دلفی نیز دیدن کنید. بازدید از موزه کمک می‌کند تا متوجه شوید که دلفی در گذشته به چه شکل بوده است؛ به‌علاوه بقایای آثار باستانی و مجسمه‌های بسیاری که در دلفی یافت شده است، نیز در موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

18ـ متئورا

متئورا

متئورا در یونان مرکزی و به فاصله 5 ساعت رانندگی از آتن و 3 ساعت رانندگی از تسالونیکی قرار دارد. هرچند متئورا از این دو شهر مهم دور است، یکی از پربازدیدترین مکان‌های دیدنی یونان است. وقتی به متئورا رسیدید، متوجه می‌شوید که چرا این شهر تا این‌حد نزد گردشگران محبوب است.

منظره‌های متئورا بی‌نظیر است. صخره متئورا در اثر فرسایش خشکی توسط دریا تشکیل شده است. متئورا در لغت به معنای «صخره‌های معلق در هوا» است. این صخره‌ها واقعاً باابهت‌اند، اما آن‌چه شگفت‌آور است، صومعه‌هایی است که بالای  بعضی از این صخره‌ها ساخته شده است.

تنها راه برای رسیدن به صومعه‌ها تا دهه 1920 سیستمی ابتکاری با کابل و قرقره بود. مذهبی‌ها با استفاده از این سیستم و درون سبد و تور به بالای صخره‌ها می‌رفتند. امروزه امکان بازدید از 6 صومعه وجود دارد، البته دیگر لازم نیست نگران مسیر باشید! پله‌هایی روی سنگ ایجاد شده است و یک جاده صومعه‌ها را به هم متصل می‌کند. بر فراز صخره‌ می‌توانید از منظره‌های مبهوت‌کننده لذت ببرید.

حداقل یک روز در متئورا بمانید، البته برای بازدید از داخل صومعه‌ها به زمان بیشتری نیاز دارید. مبلغ ورودیه هر صومعه سه  یورو است. صومعه متئورون کبیر بزرگ‌ترین صومعه است که مطمئن باشید از دیدنش پشیمان نخواهید شد. از میان این شش صومعه متئورون از همه مرتفع‌تر است و روی تپه‌ای 610 متری قرار دارد. متئورا یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری یونان به شمار می‌آید.

19ـ تسالونیکی

تسالونیکی

تسالونیکی زمانی دومین شهر امپراتوری بیزانس بود و بعدها شهر بندری پررونقی در امپراتوری عثمانی شد که شرق و غرب را به هم متصل می‌کرد. تسالونیکی از سال 1912 بخشی از یونان شده است. تازه پیوستن تسالونیکی به یونان در جای‌جای شهر مشخص است. تسالونیکی اصلاً شبیه مکان‌هایی نیست که در بروشورهای گردشگری می‌بینید؛، بازار مرکزی تسالونیکی به نام کاپانی حال و هوا و رنگ و بوی بازار استانبول را دارد. بخش اعظم معماری عثمانی در مرکز شهر باقی است و حتی می‌توانید از خانه‌ای دیدن کنید که مصطفی کمال آتاتورک، پدر ترکیه مدرن در آنجا متولد شد. ناحیه بندرگاهی لادادیکا سرشار از هیاهو و شور و شوق، مفرح‌ترین و مهیج‌ترین زندگی شبانه در شبه‌جزیره بالکان را دارد و اکثر بارها و کلاب‌های آن تا شش صبح یا دیرتر باز هستند. شهر قدیمی برای گشت‌زنی‌های بی‌هدف پس از صبح ایده‌آل است و نوشیدنی اوزو و شیرینی صبحانه بوگاتسایی که در این منطقه ارائه می‌شود، بی‌رقیب است. پس هنگام سفر به  یونان حتماً به شهر تسالونیکی بروید.

فهرستی از مکان‌هایی که می‌توانید در تسالونیکی یونان به آنجا بروید را برایتان تهیه کردیم:

  • برج سفید: برج سفید که در گذشته زندان و شکنجه‌گاه بود، امروزه نمادین‌ترین بنای یادمانی شهر است.
  • اسکله تسالونیکی: رستوران‌ها و بارهای فراوانی در این منطقه وجود دارد.
  • بازار مودیانو برای خرید بهترین محصولات محلی
  • طاق گالریوس و روتوندا: دو بنای یادمانی رومی
  • موزه باستان‌شناسی تسالونیکی و مجموعه بقایای به‌جا مانده از مقدونیه یونان: این منطقه را با جمهوری مقدونیه اشتباه نگیرید.
  • بازدید از کلیساهای فراوان: Agios Pavlos، Agios Dimitrios، Agia Sofia، Agios Nikolaos Orfanos و Ossios David
  • ارگ تسالونیکی و دیواره‌هایش در بالای شهر: تماشای منظره غروب خورشید از ارگ تسالونیکی بسیاری از گردشگران را به این شهر می‌کشاند.
  • ویا اگناتیا: مکانی که عاشقان خرید حتماً باید از آن دیدن کنند.
  • اگر در مدت زمان اقامتتان زیردریایی و یا ناو بالگردبر نیروی دریایی یونان در ساحل بود، حتماً از آن دیدن کنید.

20ـ شبه‌جزیره هالکیدیکی و کوه آتوس

شبه‌جزیره هالکیدیکی و کوه آتوس

شبه‌جزیره هالکیدیکی در اصل سه شبه‌جزیره واقع در جنوب‌شرقی تسالونیکی را مجدداً گروه‌بندی می‌کند:

  • شبه‌جزیره کاساندرا
  • شبه جزیره سیتونیا
  • شبه‌جزیره کوه آتوس: یکی از میراث‌های جهانی یونسکو

دو شبه‌جزیره اول به دلیل داشتن تعداد بسیار زیادی پاتوق‌های ساحلی لوکس و مجتمع‌های جهانگردی و هتل مجلل شهرت جهانی دارند. اسپا، زمین گلف و تنیس، تفرجگاه‌های ساحلی خصوصی و فروشگاه‌های لوکسی در این دو شبه‌جزیره وجود دارد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری کاساندا و سیتونیا می‌توان به ساحل‌های باشکوه با آب فیروزه‌ای، خلیج‌های کوچک و زمین پوشیده‌شده با جنگل‌های کاج اشاره کرد.

جو در شبه‌جزیره کوه آتوس کاملاً متفاوت است. این مکان به ایالت رهبانی آگیون اوروس، ایالت خودمختار درون یونان و اروپا تعلق دارد. هنوز قریب به 2300 راهب ارتدوکس در 20 صومعه واقع در این کوه زندگی می‌کنند.

اگر می‌خواهید سفری زیارتی به کوه آتوس داشته باشید، به این نکته توجه کنید که مقررات سختگیرانه‌ای برای بازدید از این مکان وجود دارد: فقط آقایان اجازه ورود دارند و باید از حداقل 6 ماه قبل برای دریافت مجوز مخصوص درخواست بدهید. درهرحال در هر روز فقط به ده بازدیدکننده غیرارتدوکس و صد بازدیدکننده ارتدوکس اجازه ورود داده می‌شود.

اگر نتوانستید برای بازدید از کوه آتوس مجوز بگیرید و همچنین برای بانوان، کشتی‌هایی وجود دارد که از اورانوپولیس، نزدیک‌ترین شهر حرکت می‌کند. سوار بر کشتی می‌توانید منظره‌ای از بعضی از صومعه‌ها را ببینید. مبلغ بلیط برای یک سفر دریایی سه‌ساعته سی یورو است.

21ـ جزایر ایونی

جزایر ایونی

جزایر ایونی واقع در غرب یونان، آب و هوای ملایم‌تر و منظره‌های سرسبز شادابی دارند. خلیج‌های باشکوه و ساحل‌هایی با آب کاملاً زلال و شفاف از ویژگی‌های دیدنی جزایر ایونی است. تعدادی از بهترین منظره‌های یونان را می‌توانید در جزایر ایونی مشاهده کنید. به جز کورفو که قبلاً درباره‌اش صحبت کردیم، دیگر مکان‌های دیدنی جزایر ایونی عبارت است از:

  • سفالونیا: سفالونیا جزیره‌ای با مناظر زیبا و روستاهای کوچک و اصیل است. جاهای دیدنی سفالونیا که نباید بازدید از آنها را فراموش کنید عبارتند از آرگوستولی: مرکز جزیره، قلعه آسوس؛ فیسکاردو و خانه‌های ونیزی، غار و دریاچه ملیسانی و خلیج میرتوس است که صخره‌های مرتفع آن را در میان می‌گیرند.
  • لوکادیا یا لفکادا: ساحل‌های شگفت‌انگیز در امتداد خط ساحلی غربی انتظارتان را می‌کشد.
  • زانتی: نخستین پارک ملی دریایی یونان در زانتی قرار دارد. گونه‌های محافظت‌شده لاک‌پشت‌های دریایی کارتا ـ کارتا نیز برای لانه‌سازی به زانتی می‌آیند.
  • ایتاکا: شهرت جهانی ایتاکا به این دلیل است که گفته می‌شود ایتاکا زادگاه اولیس در شاهکار هومر، اودیسه است. ساحل بزرگی در ایتاکا وجود ندارد، فقط چند خلیج‌ کوچک در ایتاکا قرار دارد که گاهی فقط با قایق می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.
  • پاکسوس (پاکسی): آگیوس نیکولائوس جاذبه گردشگری اصلی پاکسوس است؛ گفته می‌شود که این یادمان تاریخی را لئوناردو داوینچی طراحی کرده است. همچنین با قایق می‌توانید از چند غار دریایی دیدن کنید.
  • کیثیرا: ایزدبانوی عشق، آفرودیت براساس اسطوره‌شناسی یونان در این جزیره متولد شد. اگر دوست دارید در جزیره‌ای اصیل اوقاتی آرام داشته باشید و از هتل‌های بزرگ و کلاب‌های ساحلی دور باشید، حتماً به کیثیرا بروید.

22ـ کرت

کرت

برای گشت و گذار در بزرگترین جزیره یونان باید ماشین داشته باشید، بااین‌حال اگر به دنبال ساحل زرین، شهرهای قدیمی در حال ویرانی، بهترین موزه‌های جهان و میراث‌های جهانی یونسکو می‌گردید، بدانید که کرت تمام این دیدنی‌ها را در خود دارد. خانیا در غرب کرت سرزنده‌ترین بخش جزیره است، اما سیتیا در شرق کرت به داشتن خلیج‌های بکر و ساحل‌های شنی شهره است و مکانی ایده‌آل برای تجربه زندگی روستایی و تماشای مناظر چشم‌نواز، دور از هیاهوی شهر است. دوستداران طبیعت می‌توانند در ساماریا، طولانی‌ترین دره اروپا پیاده‌گردی کنند، طرفداران فرهنگ از گشت زدن در کاخ‌های مینوسی‌ها لذت خواهند برد. خوش گذشتن به کودکان هم در پارک‌های آبی فراوان جزیره تضمین‌شده است.

اگر بخواهیم بهترین جاهای دیدنی کرت را معرفی کنیم، باید به مکان‌های زیر اشاره کنیم:

  • هراکلیون: مرکز و بزرگ‌ترین شهر. موزه باستان‌شناسی هراکلیون از دستتان نرود!
  • کاخ کنوسوس و سایت باستان‌شناسی: کاخ کنوسوس اقامتگاه شاه مینوس بوده است که با افسانه مینوتور برای جهانیان شناخته شده است. کاخ کنوسوس یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی یونان به شمار می‌آید.
  • تالاب بالوس و آب آبی فیروزه‌ای چشم‌نوازش
  • ساحل الافونیسی با آب زلال و شن‌های صورتی رنگش
  • دره ساماریا که یکی از طولانی‌ترین دره‌های اروپاست. در این دره می‌توانید 16 کیلومتر پیاده‌روی کنید.
  • خانیا با شهر قدیمی مملو از بناهای تاریخی و فروشگاه‌های صنایع دستی محلی
  • اسپینالونگا: جزیره‌ای در شمال‌شرقی کرت که در گذشته محل اسکان جذامی‌ها بود.
  • فلات لاسیتی که به دلیل آسیاب‌های بادی سفیدرنگ باستانی به «دره هزار آسیاب» نیز معروف است.
  • غار دیکتون که گفته می‌شود محل تولد زئوس بوده است.

23ـ دره ویکوس

دره ویکوس

اگر از پیاده‌گری و کوه‌پیمایی لذت می‌برید، دره ویکوس مقصد فوق‌العاده‌ای برای شماست. دره ویکوس در منطقه زاگوری، در شمال‌غربی یونان قرار دارد و با ماشین دو ساعت و نیم از متئورا فاصله دارد.

ویکوس با عمق 900 متری و طول 12 کیلومتری یکی از عمیق‌ترین دره‌های جهان به شمار می‌آید. چون ویکوس بسیار تنگ است، مطمئناً تحت تأثیر ابهت آن قرار خواهید گرفت.

یکی از چند خط سیر و مسیر پیاده‌گردی را دنبال کنید تا از دیدن مناظر حفاظت‌شده لذت ببرید. درهرحال، فراموش نکنید که در ناحیه‌های دورافتاده هستید، پس تجهیزات مناسب را حتماً همراه ببرید. کفش مخصوص کوهنوردی، بطری آب، ضدآفتاب و کلاه همراه داشته باشید. همچنین برنامه سفرتان را به هتل اطلاع بدهید.

معروف‌ترین مسیر پیاده‌گردی 12 کیلومتر طول دارد و از مونودندری به ویکوس می‌رود. البته لازم نیست نگران شوید، مجبور نیستید تمام این مسافت را پیاده بروید. مسیرهای کوتاه‌تری هم وجود دارد و حتی گاهی می‌توانید ماشین‌تان را در نزدیکی مناظر دیدنی پارک کنید؛ مسیر نزدیک به اکسیا توصیه ما به شماست.

24ـ ائوبویا

ائوبویا

ائوبویا، پس از کرت، دومین جزیره بزرگ یونان است. در سواحل ائوبویا، پاتوق‌هایی ساحلی وجود دارد که به عنوان مکان‌هایی برای فعالیت‌های روزمره محلی‌ها شناخته می‌شوند. همچنین، ائوبویا یک مقصد بسیار مناسب برای پیاده‌روی است. محبوب‌ترین مکان برای پیاده‌روی در این جزیره، دره دیموساری است که در جنوب ائوبویا قرار دارد. پیمودن این مسیر ده کیلومتری، که حدود چهار ساعت زمان می‌برد، شما را از جنگل به ساحل می‌رساند. این مسیر فوق‌العاده، ترکیبی از پیاده‌روی و لذت بردن از آفتاب در ساحل را فراهم می‌کند.

با صعود به ارتفاع ۱۷۴۳ متری کوه فیس، می‌توانید به قله ائوبویا برسید. این مسیر از روستای کوهستانی استنی آغاز می‌شود. ائوبویا به دلیل چشمه‌های آب گرم ادیپسوس، از دوران باستان شهرت داشته است. معتقدند که ارسطو در این چشمه‌ها استحمام کرده است.

25ـ اسپورادس

اسپورادس

اسپورادس مجمع‌الجزایری متشکل از چهار جزیره است:

  • اسکیاتوس: با بیش از 60 ساحل شنی توریستی‌ترین جزیره است. چون گردشگری در اسکیاتوس بسیار توسعه یافته است، هتل‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و سوغات‌سراهای فراوانی در این جزیره وجود دارد.
  • اسکوپلوس: در این جزیره می‌توانید از تفرج در ساحل‌های زیبا و خلوت‌تر لذت ببرید.
  • آلونیسوس: سفر به آلونیسوس برای عاشقان پیاده‌گردی واجب است، این جزیره بیش از 12 مسیر پیاده‌گردی علامت‌گذاری‌شده دارد. به‌علاوه آلونیسوس بخشی از پارک ملی دریایی است که در آن از گونه‌های در معرض انقراض خوک دریایی مانک محافظت می‌شود. در فصل تابستان می‌توانید دلفین‌ها را سوار بر کشتی تماشا کنید.
  • اسکایروس: اسکایروس دو چشم‌انداز کاملاً متفاوت دارد. چشم‌انداز شمالی بسیار سرسبز است و دره‌ها و تپه‌هایی حاصلخیز دارد، اما چشم‌انداز جنوبی بایر است و غالباً باد شدیدی در آن می‌وزد. اسکایروس بزرگ‌ترین جزیره اسپورادس است و درعین‌حال آرامش‌بخش‌ترین و خلوت‌ترین جزیره به شمار می‌آید. با این توصیف، اسکایروس برای استراحت کردن در تعطیلات گزینه فوق‌العاده‌ای است.

26ـ جزایر اژه شمالی

جزایر اژه شمالی

از تمام مکان‌های دیدنی کلاسیک یونان بازدید کردید؟ اگر فکر می‌کنید دیگر چیزی برای دیدن وجود ندارد، حتماً سری به جزایر اژه شمالی بزنید. این جزایر کمترین فاصله را با ترکیه دارند. جزایر اژه شمالی از جزایر زیر تشکیل می‌شود:

  • خیوس: جزیره‌ای با روستاهای قرون وسطایی و ساحل‌های زیبای فراوان
  • لسبوس: در لسبوس و روستاهای خوش‌منظره‌اش کوچه‌های سنگفرش زیبایی را تحت تأثیر سبک شرقی پیدا خواهید کرد.
  • ساموس: ساموس به داشتن ساحل‌های شنی و خلیج‌های کوچک شهره است. ایزدبانوی هرا، همسر زئوس، و ریاضیدان مشهور فیثاغورث در این جزیره متولد شدند.
  • ایکاریا: برخی می‌گویند که دیونیزوس خدای شراب و عیش و عشرت در این جزیره چشم به جهان گشود. ساکنان ایکاریا به پاسداشت دیونیزوس، جشنواره سنتی یونان به نام پانیگیریا را با رقص و پایکوبی و به صرف مشروبات الکلی برگزار می‌کنند. سواحل ایکاریا یکی از زیباترین سواحل دریای اژه است.
  • لمنوس: جزیره‌ای آتش‎فشانی با ساحل‌های بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *